Kingát a New York-i Szent István templomi közösség eseményein ismertem meg, ahol Winer Róbert világi bizottsági elnök meghívására szokott énekelni. Amikor megkértem, mesélje el, mikor és hogyan kerül a zene révén New Yorkba, illetve miért jár egyre gyakrabban haza, megtudtam, hogy tíz éve azon dolgozik, hogy az otthon méltatlanul mellőzött Szamosi Lajos énekpedagógus szakmai örökségét továbbvigye, fősodorba nem illő, szabad éneklésen alapuló értékes módszerét megismertesse New York után az otthoni énekes és énekpedagógiai közösséggel.
Részben. Szüleim nem voltak zenészek, „csak” egyszerű emberek, akik szerették a zenét a maguk módján, viszont nagyon támogatták a gyermekeik zenei képzését. Nagypapám kórusénekes volt a helyi templomban, nagymamám pedig csak otthon énekelt, de nagyon szép hangja volt. Tehát valamilyen muzikalitás volt a családban, ugyanakkor profi szinten senki nem volt zenész, miközben számomra már óvodás koromban egyértelmű lett, hogy zenei pályára fogok menni. Budakeszin nőttem fel, és amikor elvégeztem az óvodát, a helyi általános iskolában működő zenei tagozaton Béres Kati néni lett az énektanárom. Majd épp akkor, amikor befejeztem az általános iskolát, zenei tagozat indult a XII. kerületi Táncsics Mihály Gimnáziumban, ahol Klembala Géza lett az osztályfőnököm és énektanárom. Onnan egyből felvettek a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Iskolai Énektanár és Karvezetés szakára, ami arra jogosít, hogy általános iskolai vagy gimnáziumi énektanár lehetek, illetve bármilyen kórust vezethetek.
Mivel az éneklés mindig nagy vágyam volt, szerettem volna ezzel is foglalkozni. Amikor a Zeneakadémián hangképzésről terveztem írni a diplomadolgozatomat – mindig is vonzott ez a téma –, kezembe került a Szamosi Lajos által írt Szabad éneklés útja című könyv, amit éppen akkor adtak ki. Nem egy egyszerű nyelvezetű szöveg, mégis úgy éreztem, hogy ezt az embert a sors vezette hozzám, minden gondolata az éneklésről megegyezett azzal, amit magam is gondoltam. Mintha valaki leírta volna a fejemben akkoriban keringő gondolatokat. A könyv végén olvastam, hogy Szamosi két gyermeke Bécsben él és tanít, ezért arra gondoltam, majd egyszer, ha úgy alakul, milyen jó lenne felkeresni őket és tanulni tőlük… Ez végül néhány évvel később megtörtént, szintén sorsszerűen. A Zeneakadémia elvégzése után jelentkeztem egy speciális posztgraduális képzésre Hollandiába, ahol régi vokális zenét tanultam. Egy idő után Hágába költöztem, mert nagyon vonzott az elegáns holland, de mégis franciás királyi város. A költözés tervezése közben szólt egy ismerősöm, hogy van egy énektanár ismerőse, aki szobákat ad ki Hágában. Amikor megismerkedtem azzal a hölggyel, már az első pillanatban éreztem, hogy nekem valami fontos dolgom lesz vele. Heent Prins végül az én énektanárom is lett, ugyanis kiderült, hogy Szamosi Lajos egyik növendéke volt. A sors keze tehát megint a megfelelő módon avatkozott az életembe…
Szamosi Lajos életéről és életművéről érdemes lenne egy külön szakmai cikket vagy akár egy egész könyvet írni, hiszen sajnos alig ismerik Magyarországon, miközben Kodály Zoltánt gyakorlatilag mindenki, annak ellenére, hogy előbbi is egy komplex pedagógiai rendszert dolgozott ki élete folyamán. Szamosi ideálja a régi olasz énekiskolák voltak, azok hagyományait és esztétikáját akarta követni. Autodidakta módon, mérhetetlen kíváncsiságtól és nyughatatlan tudásvágytól vezérelve tanulmányozta a hangképzéssel kapcsolatos irodalmat és járt saját „hanghibája” kiküszöbölésének lehetőségei után, amelyet az akkori legnevesebb magyar és nemzetközi magánénektanárok sem voltak képesek megoldani, mi több, nem is tartották elég komolynak ahhoz, hogy igazán foglalkozzanak vele. Ő viszont bejárta fél Európát hogy orvosi, gyógypedagógiai, énekpedagógiai, sőt, pszichológiai szempontból is megértse saját gondját. Végül nemcsak azt – és sok más énekes hangprobléjámát – orvosolta, hanem megalkotott egy teljesen új énektanítási pedagógiát is, amelynek fő gondolatait az előbb említett A szabad éneklés útja című könyvében összegzett.
1944-ben zsidó származása miatt kénytelen volt elhagyni Magyarországot. Olaszországba kerül, ahol műtermet bérelt Róma egyik zenész negyedében (Prati), és tanítványokat fogadott, többnyire olasz énekesekből, akikkel látványos eredményeket ért el. Néhány hónap múlva már házi koncerteket szervezett, és neve egyre ismertebbé vált. A sajtó is elkezdett felfigyelni rá, különböző újságokban jelentek meg róla cikkek. Rájöttek arra, hogy tud valamit, amit más énektanárok nem. Azt állították róla, hogy megtalálta „a bel canto elveszett titkát”. Tanári állást ajánlottak neki a nagy tekintélyű Santa Cecilia Római Zeneakadémián, ám ehhez le kellett volna mondania magyar állampolgárságáról, és felvenni az olaszt. Gyakorlatilag a világhír küszöbén állt, amikor választania kellett a családja és hazája, illetve szakmai előrelépése között. Mivel két fia és unokája Budapesten maradt, és neki ott is ígértek egy jó állást, hazatért. Sajnos nemcsak az állást nem kapta meg, hanem szakmai féltékenységből nem engedték, hogy előrejusson. Az otthon töltött hat év, 1956-ig nagyon nehéz volt számára. A sok mellőzés és támadás elkeserítette, ezért végül ismét külföldre költözött. Bécsben a Burgtheater két színésze hangjának gyors és sikeres gyógykezelése után a bécsi Zeneakadémia elnöke tanári megbízást adott neki. Nyugalomba vonulása után magán növendékei voltak. Haladó tanítványaiból kamaraegyüttest hozott létre Collegium Canticorum néven, amellyel osztrák és nemzetközi turnékat szervezett. A holland és svéd sajtó is felfigyelt rá, cikkek jelentek meg róla. Egyik tanítványa Plácido Domingóval Oscarként, Luciano Pavarottival Musette-ként lépett fel. Munkájában fia, Edvin és lánya, Hedda segítették. Élete utolsó napjáig tanított; 1977 őszén, 83 éves korában bekövetkezett halála után pedig két gyermeke folytatta apja magántanári tevékenységét. A sok munka következtében sajnos nem készült el régóta tervezett, átfogó jellegű könyvével.
Szamosi Lajos szerint az éneklést magas rendű lelki tevékenységnek foghatjuk fel, amelynek során jelentkező gátlások abból fakadnak, hogy az éneklés közben áradó érzelmeket cenzúrázzák az emberi erkölcsi minták, azaz igyekeznek elfojtani azokat, mielőtt az egyáltalán tudatosulna az énekesekben. Ez a lelki folyamat a hangszervek működésében is megmutatkozik. Őt idézve: „Mert művészi énekről csak ott lehet szó, ahol a hang mint művészi kifejezési eszköz, túl egyszerű akusztikai jelentőségén, – a csak az érzéki küszöbre ható csengéskomplexumon –, színezésében es dinamikájában, más szóval: kicsendülésének formai és tartalmi kvalitásában immár a lélek átéléseinek is alázatosan hű tükrévé tisztult.” Vagyis énekpedagógiájában a légzés és maga az ember felszabadításáról van szó.
Miközben a mai énekoktatás fősordában valamiféle technikát, sablont akarnak ráhúzni minden egyes növendékre, ami vagy működik vagy nem; Szamosi azt szerette volna, hogy mindenki megtalálja a saját, teljesen különleges hangját. Nem futószalagon gyártani az énekeseket, hanem minden emberből kihúzni azt, ami benne a legegyedibb. Ez nem annyira könnyű, mint ahogy esetleg elsőre tűnik, mert egyénre szabottan kell tanítani. A tanárnak hatalmas eszköztárral és mély empátiával kell rendelkezni, azért hogy megérthesse, hogy a növendéke hol tart és hova akar eljutni. Tehát ez egy nagyon egyéni munka, olyan, mint egy nyomozás – épp ezért nagyon izgalmas számomra. Kell hozzá egyfajta érettség, önismeret és kíváncsiság a növendék részéről is saját maga irányában, mert az énektanár csak az utat tudja mutatni és segíteni neki, de nem tud helyette végigmenni rajta. Nagyon fontos, hogy ezt megértse mindenki, aki így akar éneklést tanulni. Ráadásul minden ember egy hátizsáknyi bajt, bánatot, traumát stb. hordoz magával, amelyek mind az éneklés és kifejezés útjában állnak – azaz a légzésben, ahogy az életben is –, és ezzel a pedagógiával ezeket is fel lehet lazítani egy kicsit. Emellett a szabad énekléshez mindenképpen kell egyfajta bátorság is, mert ami nagy szabadságot ad, az félelmet is tud kelteni. Én viszont mindig is imádtam ezt a fajta szabadságot, ezért éreztem első perctől azt, hogy ez a pedagógia nekem lett kitalálva.
Heent férje, Ralph Prins zsidó származású kiváló holland művész volt, aki megjárta a holokausztot, Heent pedig Indonéziában élt gyermekként a második világháború alatt, ahol európai volta miatt a japánok lágerbe zárták. Mindketten átélték a bezártság és állandó fenyegetettség poklát. Miután megismerkedett férjével, Heent felvette a zsidó vallást és aszerint nevelték három gyereküket. Nagyon különleges nő volt, akit második édesanyámnak tekintek, mert egy olyan világot nyitott meg számomra, amelyre valahol mélyen mindig is vágytam. Hozzájuk kerülve olyan érzésem támadt, mintha megérkeztem volna. Szamosi Lajosról egyébként a ‘60-as évek legelején hallott a rádióműsorban, és éppen akkoriban jelent meg róla egy újságcikk is Hollandiában, amelyek hatására egy pillanat alatt eldöntötte, hogy nála akar énekelni tanulni. Annak ellenére, hogy épp akkoriban született meg az első kisfia, elment Bécsbe éneket tanulni, és tanára haláláig kitartóan járt hozzá.
Egyébként a ‘90-es évek elején számomra Hollandia is olyan volt, mintha egy másik bolygóra érkeztem volna a kommunista Magyarországról. A hollandok hihetetlen nyitottak. Évszázadokon át hajóztak, gyarmataik révén sok mindent összegyűjtöttek, sokféle nemzetiség élt náluk, olyanok is, akikről nem is hallottam azelőtt. Amikor kimentem a piacra, megdöbbentem, hogy az ott látott zöldségek, gyümölcsök nagy részét nem ismertem. Elkezdtem rádjönni, hogy az a világ sokkal hatalmasabb és érdekesebb, mint amiben én addig éltem. Emellett teljesen magával ragadott Heent egyénisége, aki nemcsak a Szamosi Lajos által kidolgozott énekpedagógiát követte, hanem a Rudolf Steiner alapította antropozófia híveként nagyon vonzotta a Waldorf iskolák emberközpontú, holisztikus megközelítése a tanításban és a gyermeknevelésben. Nagyon jó volt a közelében lenni.
Elvégeztem az egyébként nagyon jó posztgraduális képzést, amiért odamentem, de a Heenttel való találkozás akkora változást hozott az életembe, hogy szinte csak rá emlékszem azokból az évekből… Rengeteg benyomás ért, nagyon sok mindent kellett hirtelen megtanulnom és átgondolnom. Azt is éreztem, hogy folytatnom kellene a tanulmányaimat, így jelentkeztem a Hágai Konzervatórium énekszakára, ahova fel is vettek, viszont az ott töltött ötödik évben váratlanul nagyon erős honvágyam támadt. Elkezdtem érzelmileg labilissá válni; úgy éreztem, nem bírok tovább Hollandiában maradni. Miután hazamentem, Heent egyszer eljött Bécsbe, és bemutatott Edvinnek és Heddának. Az ismét egy életre szóló, fantasztikus pillanat volt számomra, hiszen öt éve még csak álmodoztam arról, hogy ez megtörténjen. Onnantól kezdve gyakorlatilag megpecsételődött a sorsom…
Lehetséges, hogy ebben is a sors keze volt: talán tényleg elég volt nekem az öt év, hiszen Szamosiék Bécsben laktak, ahova nekem könnyebb volt eljutni Budapestről, mint Hágából… Budapesten elkezdtem tanítani, de évente kétszer-háromszor elmentem Bécsbe; egy ottani kis operánál énekeltem, majd koncertezni kezdtem, és közben Edvinhez jártam énekórára. Nagyon hálás vagyok a sorsnak, hogy 10 évig tudott engem is tanítani, amíg egészséges volt. Hedda ugyan jóval fiatalabb volt nála, viszont akkoriban már nagyon beteg volt, a tinnitus (fülzúgás) nevű borzalmas betegség kínozta. Szerencsétlen évtizedekig élt úgy zenészként, hogy nemcsak tanítani, de még zenét hallgatni sem tudott… Nemcsak tanítványuk és házuk gyakori vendége lettem, hanem családtagként kezeltek és befogadtak maguk közé, ahogy korábban Heenték is. Edvinék nem követték a zsidó hagyományokat, bár ők is ortodox zsidó családban nőttek fel, de számukra a holokauszt megváltoztatott mindent, és már egyáltalán nem voltak vallásosak, mert azt érezték: lehetetlen, hogy van Isten, ha ilyesmit megengedett. Első perctől kezdve úgy éreztem, fontosabb vagyok nekik, mint egy egyszerű növendék. Egyébként minden növendékükhöz így viszonyultak, ezért is tudott kialakulni egy nagyon szoros énekesi közösség körülöttük. Ott tanultuk meg azt, hogy a Libero Canto pedagógiát miként kell értelmezni és tanítani. Közben Edvin 16 éven át évi kétszer-háromszor eljött New Yorkba, Deborah Carmichael kolléganőm meghívására, ahol szintén felépített egy osztályt és egy közösséget. Deborah-t Bécsben ismertem meg; egyébként neki is megvan a saját csodálatos története, hogyan került a Szamosi család közelébe. Miután egészsége romlani kezdett, Edvin érezte, hogy eljött a pillanat, amikor át kell adnia a stafétabotot. 2010-ben az összes növendéke közül Deborah-nak és nekem adott hivatalos engedélyt, hogy folytassuk ezt a pedagógiát.
Mindig úgy éreztem, hogy Edvin folyamatosan igyekezett úgy terelgetni kettőnket, hogy legyenek közös koncertjeink, workshopjaink – nagyon fontos volt számára, hogy nagyon jól megértsük egymást és mindig tudjunk egymásra számítani. Azóta Deborah az én külső fülem, én pedig az ő külső füle. Két ember tudja csak mindezt igazán jól csinálni. Végül azért döntöttem el, hogy 2014-ben ideköltözöm New Yorkba, mert rájöttem: kettőnknek egy helyen kell lennünk ahhoz, hogy közös terveinkből – egy énekstúdió létrehozásából – ténylegesen legyen valami. New York-ban Edvin már felépített egy közösséget az itt töltött 16 év alatt. Itt már volt egy tanítványi kör, 20-30 ember, aki ismerte és tanulta a Szabad Éneklés Útja énekpedagógiát, amikor én idekerültem. Ráadásul Deborah családja révén az iskola anyagi háttere is biztosítva volt. Azóta az egyéni tanítás mellett rengeteg workshopot tartottunk, koncerteket és továbbképzést szerveztünk énektanároknak és a haladóbb diákoknak. Megpróbáljuk minél jobban kiszélesíteni az énekesi és énekpedagógiai közösséget, azaz “szórni a magvakat” mindenfelé Amerikában és Európában is. A végső célunk pedig a tanárképzés létrehozása, hogy azok, akik tényleg ráharapnak erre a pedagógiára – ahogy annak idején mi is – továbbvigyék azt. Ambíciónk, hogy ne nálunk akadjon el ez a nagyon értékes tudás, tovább tudjuk adni a következő generációnak. New Yorkban 2020-ban indítottuk el az első hivatalos tanárképzésünket, amelyben két év alapképzést két év asszisztens tanári képzés követ, amely során tanítási tapasztalatokat szereznek a tanárjelöltek, illetve workshopjainkon asszisztenseink lehetnek, majd az egész folyamatot egy vizsga évvel zárjuk le.
Igen. Tavaly úgy éreztem, hogy itt az idő a budapesti Libero Canto közösség létrehozására; és muszáj is, mert mi sem élünk örökké. Ha most elkezdem a közösség felépítését, akkor lehet, hogy tíz év múlva már tanáraink lesznek. Ezért kezdtem el tavaly óta intenzívebben tevékenykedni otthon is. 2024. januárjában a Magyar Zene Házában tartottam egy előadást, idén pedig a Párbeszéd Házában és két budapesti zeneiskolában. Nyáron pedig június 28-tól július 6-ig tartok egy workshopot, ami azért lesz különleges, mert az énekpedagógiánk alap dalanyagával, a régi olasz barokk repertoárral fogunk foglalkozni. Alessandro Parisotti a XIX. század végén összesen 100 olasz barokk áriát adott ki, amelyeket a világon minden énektanár ismer és használ. Viszont most a Libero Canto Énekiskola elindított egy nagy projektet, amelyet James Gray Olaszországból és Földesi Johanna Hollandiából vezet. Célunk, hogy megtaláljuk és előadjuk e barokk áriák eredeti formáját. Ugyanis Parisotti átírta az eredeti áriákat, leegyszerűsítette őket az ő idejében nagy népszerűségnek örvendő baráti szalon koncertek miatt. Johanna és James már rengeteget dolgoztak különböző olasz könyvtárakban kutatva, és a megtalált dalokból kb. húszat fogunk előadni az idei nyári workshopon korhű barokk hangszerek kíséretében. A Simplicissimus Kamaraegyüttes magyarországi barokk kamara zenekarral két koncertünk is lesz, július 5-én Budapesten, az V. kerületi Szabolcsi Bence Zeneiskola dísztermében, július 6-án a gyönyörű zebegényi Havas Boldogasszony Katolikus Templomban.
Szerző: Antal-Ferencz Ildikó
Kép: Cserjési Kinga, New York, 2024. Fotó: Elizabeth van Os
Először megjelent a hungarianconservative.com portálon angol nyelven.
A cikkben szereplő képek Cserjési Kinga archívumából származnak.
Borítókép: Cserjési Kinga tanít a Libero Canto énekiskolában, New York, 2016. Fotó: Eileen Olivieri